Maa- ja kotitalousnaiset

Etelä-Pohjanmaan maa- ja kotitalousnaiset keskittyivät vuonna 2019 tuttuun tapaan kotitalous- ja maisemapalveluihin.

Maakuntamme sai taas nauttia ruoka-asiantuntemuksestamme monin eri tavoin vuoden aikana. Perusvalikoimin kuuluvia ruokakursseja tuotettiin jäsenyhdistyksille, mutta myös työyhteisöille ja alihankintana kansalaisopistolle. Saimme aloitettua myös kaksi projektia suurtapahtumaruokapalvelujen suunnittelun ja johtamisen parissa.

Perustyöhön kuuluva hygieniapassitestaus ja – koulutus piti pintansa tänäkin vuonna. Uutena yrityspalveluihimme kuuluvana toimintana lanseerasimme ylpeänä uuden Ruokaprovinssimerkin, jonka oli Etelä-Pohjanmaan liitto hankkeessaan uudistanut ja jonka hallinnoijiksi ja myöntäjiksi ryhdyimme. Merkki on ruokatuotteisiin ja -palveluihin liittyvä laatu- ja alkuperämerkki.

Maisematekokisassa, jonka teema vuonna 2019 oli ”Kansalliset vieraskasvilajitalkoot”, voiton vei alueellamme Vaasan kaupunki, joka on vuosikausien ajan systemaattisesti ja innovatiivisesti tehnyt työtä alueellaan vieraskasvilajien torjumiseksi. Työmme eri tasoisten viher- ja ympäristösuunnitelmien ja puutarhaluentojen parissa jatkui kohde kerrallaan aktiivisesti. Myös työ Hyypänjokilaakson neuvottelukunnassa jatkui aiempien vuosien malliin. Esittäydyimme yleisölle ja yhteistyökumppaneille myös maakunnassa järjestettävillä viheralan messuilla.

Vuotta leimasi yhteistyön syveneminen yhä useimpien ja erilaisten tahojen kanssa. Esimerkiksi hankkeita haetaan enää ani harvoin ilman kumppaneita. Vuoden aikana yhteistyössä kanssamme ovat olleet mm. Turun yliopiston elintarviketutkimuksen Seinäjoen yksikkö, Eskoo, Hyypänjokilaakson neuvottelukunta, Etelä-Pohjanmaan ELY ja Luke. Järjestötuen antaminen ja pienimuotoisten tapahtumien, ”kokoontumisajojen”, järjestäminen on ollut myös osa toimintavuottamme.