Kasvintuotanto 2019

Vuosi 2019 oli säätilaltaan pitkästä aikaa tavanomainen.

Img 6273 2

Sadetta saatiin sopivasti ja lämpöä riitti. Heinäkuun kuivuus verotti osaltaan satoa, mutta vuosi oli satotasoiltaan parempi kuin kaksi aiempaa vuotta. Kasvukauden lämpösumma oli hieman yli keskiarvon. Heinäkuuta varjosti kuivuuden ohella paikoin todella kova halla. Suupohjassa perunasato oli osalla tiloista menetetty hallojen vuoksi. Viljaa alueellamme tuotettiin hyvin. Erityisesti ruis menestyi vuoden 2019 säässä erinomaisesti ja se näkyi hinnassa. Hinta vajosi ennätysalas. Myös muut viljat laskivat vuoden 2018-2019 alun hyvistä hinnoista. Yleisesti ottaen vuosi sujui hyvin. Myös kotieläintilojen tarpeisiin saatiin paljon kaivattua satoa niin rehussa kuin viljassa. Sianlihaa tuottavilla tiloilla positiivista virettä toi Kiinan vienti. Atria esimerkkinä sai pään auki ja toimittaa ennätysmäärän sianlihaa Kiinaan tällä hetkellä. Toivottavasti tämä näkyisi ennemmin tai myöhemmin tilojen taloudessa.

Vuotta 2019 siivitti hyvä kasvukausi. Sen vuoksi kasvustokäyntien kysyntä kasvaa koko ajan. Asiakkaamme haluavat yhä enemmän tietää peltojensa ja kasvustojensa kunnosta parempien satojen toivossa. Tässä Neuvo 2020-palveluita on voitu hyödyntää. Kasvi-, sika- ja siipikarjatilat-palveluryhmässä investointivire on pysynyt vahvana. Erityisesti siipikarjatiloilla ja viljan viljelyyn panostavilla tiloilla investoinnit kasvoivat. Neuvo 2020-palvelut ovat jatkaneet yhtenä suosituimmista palveluistamme. Palveluryhmämme 521 eri tilalle jotain neuvo-palvelua. Tärkeimpinä osioina olivat kasvinsuojelun kehittäminen sekä kilpailukyvyn kehittäminen kuin myös luomutuotannon kehittäminen.

Kasvi-, Sika- ja Siipikarjatilat -palveluryhmän asiakasmäärä säilyi hyvällä tasolla. Olemme saaneet uusia asiakkaita Neuvo 2020 -palvelun myötä. Ammattitaitoiset ja monialaiset asiantuntijamme, luotettava maineemme ja hyvät sekä tarpeelliset palvelut mahdollistavat asiantuntijapalveluiden myynnin laajalle asiakasryhmälle. Tehtyjen palveluiden määrä on korkea. Asiantuntijapalveluidemme kysyntä osoittaa sen, että palvelumme ovat ajanmukaisia ja tuottavat hyötyä asiakkaalle. Liiketoiminnan kattavuus luo mahdollisuudet toiminnan kehittämiselle. Marjantuotannon neuvonnan päätimme lopettaa vuoden 2020 alussa. Asiakkaiden hajautuminen ympäri Suomen toi merkittäviä haasteita marjanviljelyn neuvontaan ja sen kannattavuuteen.