Pohjois-Karjalan uniikit ruokatuotteet ja elinkeinojen kansainvälisyyspotentiaalin kasvattaminen BioSYS Japani
Hanke on osa Pohjois-Karjalan Metsäbiotalouden ja Uniikin ruoan kansainvälisen kasvun ekosysteemi BioSYS Japani -ryhmähanketta, jota hallinnoi LUKE, ja jonka osatoteuttajina ovat Itä-Suomen yliopisto, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto ja ProAgria Itä-Suomi ry / MKN Itä-Suomi
ProAgria Itä-Suomen hallinnoiman hankkeen tavoitteena on tukea Pohjois-Karjalan elintarvike- ja ruokamatkailuviennin kehittymistä Itä-Aasiaan edistämällä Pohjois-Karjalan alueen elintarvike- ja ruokamatkailuyritysten osaamista ja uusien tuotteiden kehittämistä Japanin ja Etelä-Korean markkinoille.
Hankkeen kohderyhmänä ovat Itä-Aasian kv-kaupasta ja vientimahdollisuuksista kiinnostuneet pohjoiskarjalaiset elintarvike- ja ruokamatkailuyritykset. Lisäksi hanke hyödyttää laajemmin elintarvike- ja ruokamatkailutoimialaa erityisesti alueen tunnettuuden lisäämisen ja niihin liittyvien toimenpiteiden avulla.
Toimenpiteet:
Sisältävät 3 kokonaisuutta, joiden tavoitteena on avata kv-kaupan väyliä, luoda vientiä edistäviä rakenteita, hakea kumppanuuksia, lisätä ko. markkinasta kiinnostuneiden yritysten liike-elämäymmärrystä, tietoja ja taitoja sekä lisätä toimialojen ja tuotteiden ja palveluiden tunnettuutta kohdemarkkinoilla.
Hanke madaltaa kansainvälisen kasvun esteitä ja lisää elintarvike- ja ruokamatkailutoimijoiden tietoja ja taitoja. Hanke mahdollistaa pienten toimijoiden kansainvälisen kasvun tavoittelua, lisää näkyvyyttä ja vahvistaa yritysten markkinoillepääsyä, (itä)suomalaisten tuotteiden ja palveluiden tarjontaa kasvavilla, maksukykyisillä markkinoilla. Hanke tuo mukanaan uusia yhteistyöhankkeita, yhteiskehittämisen ja pilotoinnin mahdollisuuksia.
BioSys Japani -hanke
Lisätietoa hankkeesta antavat:
Jaana Puhakka
Yritysasiantuntija, MKN Itä-Suomi
jaana.puhakka@maajakotitalousnaiset.fi
Anna Rinteinen
Matkailuasiantuntija, MKN Itä-Suomi
Aasian 2022 vuonna parhaimmaksi valitun DEN ravintolan omistaja/keittiömestari Zaiyu Hasegawa vierailee Pohjois-Karjalassa elokuun loppupuolella.
Zaiyu Hasegawan tokiolainen Den ravintola täytti juuri 16 vuotta. Ravintolalla on kaksi tavallista ja yksi vihreä Michelin tähti, ja se valittiin koko Aasian parhaaksi ravintolaksi vuonna 2022.
Hasegawalla on ravintola myös Bangkokissa ja uusin aukeamassa New Yorkissa, mahdollisesti myös Lontoossa. Hän kiertää ympäri maailmaa tapaamassa nuoria kokkeja ja keittiömestareita, verkostoitumassa ja oppimassa paikallista ruokakulttuuria. Matkoillaan hän tutustuu uusiin raaka-aineisiin ja valmistustapoihin, ja kerää vaikutteita fuusioidakseen niistä parhaita omiin signature-annoksiinsa. Hasegawa on intohimoinen kalastaja ja Rapala-fani, ja matkojen kohokohdat liittyvät nimenomaan kalastukseen.
Pohjoiskarjalainen ruokakulttuuri ja lähiruoka kiinnostaa Japanissa
Hasegawan vierailu toteutetaan osana BioSYS Japani -hanketta ja pohjautuu maakuntajohtaja Markus Hirvosen Japanin vierailulla maaliskuussa 2023 henkilökohtaisesti ojentamaan kutsuun saapua vierailulle Pohjois-Karjalaan ja European Region of Gastronomy -juhlavuotta viettävälle Saimaan alueelle.
Vierailun tarkoituksena on edistää pohjoiskarjalaisen ja suomalaisen ruokakulttuurin ja ruokamatkailun tunnettuutta Aasiassa, nostaa esiin paikallisia raaka-aineita, luonnonvaroja ja ruoanvalmistustapoja sekä vaihtaa tietoa ja osaamista liittyen japanilaiseen ja suomalaiseen ruokakulttuuriin. Tavoitteena on myös nostaa ravintola- ja matkailutoimialojen houkuttavuutta, ja samalla kannustaa nuoria alan opiskelijoita ja jo alalla toimivia olemaan ylpeitä juuristaan ja samalla rohkeita oppimaan uutta. Kokonaisuuteen liittyy myös pohjoiskarjalaisten yritysten ja BioSYS Japani-ryhmähankkeen on edustajien vierailut Japaniin ja Etelä-Koreaan BioSYS Japani -hankkeessa 2024 ja 2025.
Lisätietoja: Hasegawa mediatiedote julkaisuvapaa
Miten rakennat hyvän bränditarinan japanilaisille -webinaari 28.5.2024 klo 10.00-12.00
Miten luodaan japanilaisia kuluttajia ja ostajia kiinnostava bränditarina? Miten kerronnan avulla saadaan lisäarvoa suomalaisille tuotteille?
Miten rakennat hyvän bränditarinan japanilaisille -webinaarissa 28.5.2024 klo 10.00-12.00 kuultiin hyvän bränditarinan do´s ja dont´s. Webinaarin tarkoitus on valmistella osallistujat luomaan hyvä bränditarina japanilaisille kuluttajille.
Webinaarin materiaali ja tallenne löytyvät täältä - ole hyvä!
https://www.youtube.com/watch?...
.
Keiko Sawamuran esitys "Miten rakennat hyvä bränditarinan japanilaisille?"
Hello Japan! brochure in english
This brochure introduces North Karelian food and beverage industry and companies.
こんにちは日本 パンフレット
このパンフレットは、北カレリアの食品および飲料産業と企業を紹介しています