Laatujärjestelmät puutarhataloudessa

3 min lukuaika

Puutarhayrittäjän saappaissa

Jos myyt marjoja, hedelmiä tai vihanneksia tukkukauppiaille, laatujärjestelmä voi olla välttämätön. Se ei ainoastaan täytä asiakkaiden vaatimuksia, vaan tuo myös järjestelmällisyyttä tuotantoon ja auttaa hallitsemaan riskejä. Laatujärjestelmän käyttöönotto vaatii kuitenkin huolellista harkintaa, sillä vaatimukset ja kustannukset vaihtelevat eri järjestelmien välillä.

Mansikantuotantoa tunnelissa

Miksi laatujärjestelmä on tärkeä?

Jos myyt marjoja, hedelmiä tai vihanneksia tukkukauppiaille ja muille toimijoille, he yleensä vaativat, että yritykselläsi on oltava laatujärjestelmä. Tukkukauppias myy tuotteesi edelleen eri yrityksille, kuten kaupoille, ravintoloille tai elintarvikkeiden jalostajille. Näillä kaikilla voi olla erilaisia vaatimuksia sille, millaisia laatujärjestelmiä tuottajilla on oltava käytössä.

Laatujärjestelmien vaatimukset ja kustannukset

Voit valita asiakkaasi heidän vaatimien laatujärjestelmien mukaan ja kannattaa ottaa huomioon, mitkä järjestelmät sopivat yrityksellesi. Laatujärjestelmät eroavat toisistaan sekä vaatimusten että kustannusten osalta. Vaatimukset vaihtelevat esimerkiksi sen suhteen, kuinka paljon on dokumentoitava, oltava seurannassa ja miten auditoinnit suoritetaan. Vuosittaiset kustannukset voivat laatujärjestelmän mukaan vaihdella 500 eurosta 3000 euroon.

Laatujärjestelmien hyödyt yritykselle

Laatujärjestelmien hyötyjä on, että ne antavat yrityksellesi ja tuotteillesi julkista luottamusta ja näkyvyyttä sekä avaavat markkinoita tuotteillesi. Kun sinulla on järjestelmä käytössäsi, saat myös paremman yleiskuvan laeista ja säädöksistä. Saat järjestykseen ne asiakirjat, joita sinun on seurattava, täytettävä ja esitettävä. Mikä tärkeintä, voit hallita järjestelmällisesti tuotantoon liittyviä riskejä, kun tilalla tehdään vaadittuja tarkistuksia ja ennaltaehkäiseviä toimia. Kun otat laatujärjestelmän käyttöön, koituu myös yhteiskunnallista hyötyä, sillä otat sosiaalista vastuuta sekä teet ympäristön ja biologisen monimuotoisuuden kannalta hyviä toimenpiteitä. Nämä voivat myös olla lainsäädännössä määrättyjä.

Et yleensä saa tuotteistasi parempaa hintaa laatujärjestelmän avulla, mutta todennäköisesti tartut sen kautta moniin asioihin, joilla järkeistät tuotantoa. Toimistotyötä tietokoneella on väistämättä tehtävä, mutta sitä on tehtävä ilman laatujärjestelmääkin, koska eri säännöksiä on joka tapauksessa noudatettava.

Asiantuntija-apu laatujärjestelmätyössä

Turhauttavaa laatujärjestelmätyössä on usein se, että säännöt muuttuvat jatkuvasti ja menettelyjä on päivitettävä. ProAgrian asiantuntijat voivat auttaa sinua laatutyön eri osa-alueissa, kuten viljelytekniikassa, taloushallinnossa ja yrityksen johtamisessa. Laatujärjestelmätyötä hoitaa alla mainitut toimijat. Heiltä voit saada neuvoja erilaisista laatujärjestelmistä ja siitä, mitä ne tarkoittavat yrityksesi kannalta. 

Laatua Suomesta Oy 

Laatua Suomesta Oy perustettiin loppuvuodesta 2024. Yhtiö kehittää, hallinnoi, auditoi ja myy alkutuotannon ja elintarviketeollisuuden laatujärjestelmiä. 

Laatua Suomesta Oy perustajaosakkaat ovat 

  • Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK)
  • Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f. (SLC)
  • Kauppapuutarhaliitto 
  • Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto ry. (HML)

Yhteystiedot: Katarina Lassheikki, p. 040 5520 267, katarina.lassheikki@laatuasuomesta.fi

IP-sertifioinnit ja siihen liittyvät tukimateriaalit löytyvät osoitteesta www.sigill.fi. Yhteyshenkilö on Katarina Lassheikki, katarina.lassheikki@sigill.fi.

Laatutarha

HML ry hoitaa Kotimaisten Kasviksien toimeksiannosta Laatutarha-auditoinnit ja -todistukset, rekisterinpidon ja neuvonnan. Yhteystiedot: Tomi Pousi, p. 040 552 2717, laatutarha@hmlry.fi.

Laatutarha- ja henkilöstöhallinnon tukimateriaalit sekä Sirkkalehtimerkkiin liittyvät kysymykset päivitetään osoitteeseen www.kasvikset.fi. Yhteyshenkilönä on Katarina Lassheikki, katarina.lassheikki@mtk.fi.




 

Kvalitetssystem för trädgårdsodlare

Om du säljer bär, frukt eller grönsaker till grossister kan ett kvalitetssystem vara nödvändigt. Det uppfyller inte bara kundernas krav utan ger också struktur åt produktionen och hjälper till att hantera risker. Införandet av ett kvalitetssystem kräver dock noggrant övervägande, eftersom kraven och kostnaderna varierar mellan olika system.