ProAgrian ja S-ryhmän Tulevaisuusvalmennuksissa johtamista, megatrendejä ja ilmastoyrittäjyyttä

2 min lukuaika

Johtaminen· Uutinen

Tulevaisuusvalmennuksista voit valita oman polkusi kehittää osaamistasi ja nähdä erilaisia vaihtoehtoja.

Stulevaisuusvalmennuselinaartikkeli

Tulevaisuusvalmennukset sisältävät kolme polkua. Voit valita koko polun tai noukkia eri poluista osia, jotka sinua kiinnostavat. Tulevaisuusvalmennukset käynnistyvät pilotilla ProAgria Etelä-Suomen alueella ja asiakkaille, joten valmennukset ovat ensisijaisesti tässä vaiheessa eteläsuomalaisille viljelijöille ja yrittäjille.

Tälle sivustolle päivitämme kokoajan ajankohtaisia asioita ja tapahtumia. Seuraa myös somekanaviamme ja uutiskirjeitämme.

Valmennuksiin ilmoittautuminen löytyy täältä.

Ensimmäisenä potkaistaan kokonaisuus liikkeelle

Marraskuun 5. päivänä käynnistetään yhteinen matka Kick offilla. Lue lisää tapahtumasta täältä ja ilmoittaudu mukaan. Paikkoja on rajoitetusti

Jos et pääse paikan päälle voit seurata tilaisuutta täältä.

Yrittäjäosaamisen kasvattamisen polku

Yrittäjäosaamispolussa keskitytään yrityskokonaisuuden selkeyttämiseen, strategian kirkastamiseen, yrittäjäominaisuuksien sparraukseen ja oman yrityksen tulevaisuuden pohdintaan. Lisäksi yrittäjä saa mukaansa kummin, jonka kanssa sprarrata tehtyjen suunnitelmien käytäntöön vientiä. Valmennuksessa panostamme erityisesti innostukseen ja pienryhmissä tekemiseen. Kouluttajina mm. ProAgrian Strategia+ -konsultit.

Yrittäjäosaamisen valmennuksen osiot ovat:

  • Strategiatyö
  • Analyysi ja visio
  • Strategian laatiminen ja kuvaaminen
  • Tuumasta toimeen

Megatrendit ja kuluttajatieto

Haluatko olla tulevaisuuden maatila- tai ruokayrittäjä suomalaisessa ruokaketjussa? Megatrendit ja kuluttajatieto-osio koostuu kolmesta eri osasta:

  • Asiakasymmärrys haltuun – tulosta tulevaisuuden maatilana tai ruokayrittäjänä
  • Ruualla on tekijät ja kasvot – suomalaisen ruuan menestystarinat
  • Miten parannetaan ruuantuotannon imagoa Suomessa?

Ajankohtaisina aiheina ruokailmiöt ja tämän päivän vaativan kuluttajan tarpeet, vähittäiskaupan rooli suomalaisessa ruokaketjussa, ruuantuottajan tarinat, ympäristöasiat, hyvinvointiasiat, vesistöjen suojelu ja yhteiskuntavastuullisuus. Millaisia ovat suomalaisen ruuan menestystarinat? Valmennusosiossa pohditaan myös kuluttajatiedon kautta, miltä tulevaisuuden ruokatrendit näyttävät ja mitä kuluttaja haluaa.

Tulevaisuusvalmennuksissa viljelijöiden ja yrittäjien asiakasymmärrys vahvistuu – kuka on minun asiakkaani nyt ja tulevaisuudessa ja millä perusteella kuluttajat valitsevat Suomessa tuotetun ruuan. Ruuantuottajien asiakasymmärrys, markkinointiosaaminen ja liiketoiminta kehittyvät. Osallistujat pääsevät käyttämään ProAgrian asiantuntijoiden osaamista jatkotyöskentelyssä.

Ilmastoyrittäjyys

Ilmastonmuutoksen hillintää maatiloilla tukevat monet jo olemassa olevat kestävän maataloustuotannon toimet, mutta tiloilla tarvitaan myös uusia ilmastoratkaisuja, jotta

  • päästään kasvattamaan peltojen hiilinieluja ja
  • saamaan todennettuja, mitattuja tuloksia hiilipäästöistä ja hiilen sidonnasta.

Nämä mahdollistavat kompensaatiopalveluiden kehittämisen ja uudenlaisen ilmastoyrittäjyyden käynnistämisen. Lisäksi uusiutuvan energian tuotanto ja maatalouden sivuvirtojen hyödyntäminen siinä sekä maatilayritysten ympäristövastuullisuuden ja resurssitehokkuuden kehittäminen ovat keskeisiä tulevaisuusvalmennusten teemoja.