Japani, Etelä-Korea suomalaisten elintarvikkeiden vientimaina – alueiden välinen yritysryhmähanke
Käynnistämme yhdessä suomalaisten pk-elintarvikealan yritysten kanssa vientitoimet Japaniin ja Etelä-Koreaan



Hanke käynnistää yhdessä suomalaisten pk-elintarvikealan yritysten vientitoimet Japaniin ja Etelä-Koreaan. Toiminnalle oli pohjatyötä tehnyt ProAgria Itä-Suomi ry:n hallinnoima Biosys Japani -hanke. Biosys Japani -hankkeen yhteyteen ProAgria Etelä-Suomi koordinoi ja haki kahdeksalle suomalaiselle elintarvikealan yrityksille alueiden välisen yritysryhmähankkeen vuosille 2024–2025. Kyseiset yritykset valmistavat tuotteita suomalaisista korkean tason raaka-aineista eli valmiiden tuotteiden tuoteprofiili on korkea. Raaka-aineina mm. luonnosta saatavat raaka-aineet, erikoiskasvit, hunaja, marjat. Uusia teknologioita ovat mm. pakkaskuivaus, jota parhaillaan kehitetään useammalle raaka-aineelle.
Hanke edistää vahvoja suhteita Aasian markkinoille. Nämä markkinat ja yhteydet hyödyttävät laajemmin suomalaisia elintarvikeyrittäjiä ja alaa lähellä olevia toimialoja. Hankkeen avulla edistämme sillanpääasemaa suomalaisille elintarvikealan yrityksille elintarvikkeiden vientimarkkinoille, Japaniin ja Etelä-Koreaan.
Toteuttaja: ProAgria Etelä-Suomi
Projektipäällikkö: Tuula Repo, kehittämispäällikkö ProAgria Etelä-Suomi
Rahoittaja: Pohjois-Karjalan Ely-keskus
Matchmaking- ja verkostoitumismatka Japaniin Tokioon ja Sapporoon sekä Etelä-Koreaan Souliin 9.-17.11.2024.
Matkan tavoitteena oli uusien tuotteiden ja vientiväylien kehittäminen. Yritykset pystyivät testaamaan nykyisiä tuotteitaan ja kehittämään uusia tuotteita vastaamaan Japanin ja Etelä-Korean markkinoiden erityistarpeita. Matkalla perehdyttiin tuotteiden ulkoasuun, pakkausten ja pakkausmerkintöjen kehittämiseen sekä hinnoittelustrategioiden optimointiin. Tavoitteena oli myös viennin aloitustoimenpiteiden tukeminen. Osallistuneet yritykset saivat useita kaupallisia kontakteja ja mahdollisuuden neuvotella sopimuksista. Myöhemmin toisella yritysryhmähankkeella ja verkostoitumismatkalla vuonna 2025 pyritään aloittamaan varsinainen vientitoiminta. Hankkeiden avulla yritykset löytävät uusia jakelukanavia ja yhteistyömahdollisuuksia näistä vaativista kohdemarkkinoista.