Kunta innoitti yhteistyöhön - yritys myyntikuntoon

2 min lukuaika

Referenssit

Höyläämöyrittäjä Kari Vainiolla oli 30 vuotta sitten maatila. Viljelijäkollegan kanssa tuli ostettua paikallinen höylä ja ryhdyttyä liitännäiselinkeinon harjoittajaksi. Neljä vuotta myöhemmin toiminta laajeni, ja samalla Kari lunasti yrityksen itselleen ja jatkoi toiminimellä. Nyt tulevaisuudessa siintää eläköityminen, minkä vuoksi yritystä valmistellaan yritysasiantuntija Karita Alénin kanssa myyntikuntoon.

Koukjarven Hoylaamo Karita Alen ja Kari Vainio kuva Karita Alen

- Myrskylän kunta tarjoaa yrittäjille ProAgrian asiantuntijoiden tuottamia palveluja myös omistajanvaihdoksiin, joten soitin kuntaan. Karita otti yhteyttä ja teimme kunnan tarjoaman palvelun lisäksi pienen lisätyösopimuksenkin, Kari kertoo.

Kun höyläämö aloitti toimintansa, toivat viljelijät pääasiassa omaa puutavaraa höylättäväksi. Nykyään puolet asiakkaista on yrityksiä. Yritys tuottaa erikoispalveluina erilaisia höyläystuotteita sekä myy sahatavaraa. Ennen yksittäiset kaupat olivat isompia, esimerkiksi tilattiin koko talon paneelit. Tänä päivänä valmistetaan asiakkaalle tarvittaessa vain yksi kappale. Epävarma maailmantilanne näkyy isojen töiden siirtymisenä eteenpäin. Kari on kuitenkin tyytyväinen:

- Pienistä puroista on kuitenkin saatu liikevaihtoa kasvatettua.

Kari muistelee lukeneensa, että yrittäjän on hyvä ryhtyä miettimään yrityksen myyntikuntoon laittamista viisi vuotta ennen eläkkeelle jäämistä. Karitan kanssa on nyt vuoden verran tehty pohjatöitä miettimällä, millä konsteilla yritykselle saadaan näkyvyyttä ja lisätään houkuttelevuutta.

- Olen muuttanut yritysmuodon osakeyhtiöksi. Olisi pitänyt tehdä se jo aikaisemmin, minusta osakeyhtiönä on parempi toimia, Kari toteaa.

Somenäkyvyyttä ja arvonmääritystä

Kari päätti lähteä hyödyntämään yrityksensä kehittämisessä ELY:n tarjoamaa Yritysten kehittämispalvelua (KEHPA) ja valitsi Karitan palvelun tuottajaksi. He ovat työstäneet yhdessä myynti- ja markkinointisuunnitelmaa, josta Kari saa valmiuksia somenäkyvyyden lisäämiseksi osana omistajanvaihdossuunnittelua. Sosiaalisessa mediassa pitää olla, vaikka Kari sanaileekin mieluummin kaivavansa asvalttiin lapiolla puolen metrin ojan.

- Olen sen verran vanha, että vaikka ymmärrän somea, valokuvien ottaminen ja itsensä tyrkyttäminen tuntuu oudolta. Mutta sitähän se on, että pitää olla esillä joka kanavassa. Se auttaa myös ostajaa, Kari kuvailee.

Yhdessä Karitan kanssa on tuotettu sisältöä Facebookiin ja Instagramiin, pohdittu keinoja näkyvyyden lisäämiseksi ja tehty alustavasti yrityksen arvonmääritystä. Tavoitteena on valmistella yritys julkiseen myyntiin kuluvan vuoden tilinpäätöksen jälkeen. Sitä tukemaan on suunnitteilla yritysesite, jota voi jakaa potentiaalisille ostajille, sekä asiakasrekisterin hyödyntäminen sähköisessä markkinoinnissa.

Karin mieleen tulee eräs asiakas, joka hiljakkoin tiedusteli, onko vielä saatavilla samanlaista listaan tehtyä terää, jonka hän oli ostanut yhdeksän vuotta sitten. Malli löytyi ja tuote saatiin tehtyä. Karille yrittäjyys onkin palveluammatti.

- Jos ihmisen saa meiltä lähtemään onnellisempana kuin tullessa, on itsekin onnistunut, Kari kiteyttää.

Koukjärven Höyläämö sijaitsee Myrskylässä. Valikoimien lisäksi tuotteita höylätään myös asiakkaan omasta puusta. Facebook: @koukjarvenhoylaamo


Koukjärven Höyläämön kyltti

Maaseutuyritysten omistajanvaihdosekosysteemin kehittäminen – Valtakunnallinen matalan kynnyksen palveluverkosto myyjille ja ostajille: https://ov-foorumi.fi/maaseutu...