Yrityksen aineettoman omaisuuden suojaaminen on tärkeää

2 min read

Puutarhayrittäjän saappaissa

Aineeton omaisuus on rahan arvoista omaisuutta ja kasvattaa sinun tai yrityksesi omaisuutta.

0518314r 1

YRITYKSEN AINEETTOMAN OMAISUUDEN SUOJAAMINEN ON TÄRKEÄÄ

Oletko ajatellut, että immateriaalioikeudet voivat olla merkittävä osa yrityksesi varallisuutta? Aineeton omaisuus on rahan arvoista omaisuutta ja kasvattaa sinun tai yrityksesi omaisuutta.

Aineeton omaisuus (IP, eli Intellectual Property) on omaisuutta, joka ei ole fyysistä tai konkreettista.

Aineeton omaisuus voi olla yrityksessä olevaa hiljaista tietoa, osaamista, tietotaitoa tai konkreettisemmin tekninen keksintö tai menetelmä, yrityksen, tuotteen tai palvelun brändi. Oletko miettinyt mitä aineettomia oikeuksia sinulla tai yritykselläsi on? On tärkeää ymmärtää, miten aineeton omaisuus suojataan. Jos et suojaa aineetonta omaisuuttasi, niin kuka tahansa voi kaapata sen. Aineeton omaisuus muodostaa nykyään yrityksissä yhä tärkeämmän omaisuuserän ja sen aktiivinen hallinta ja kehittäminen nostaa yrityksesi arvoa.

Oletko suojannut tuotteesi nimen, brändisi ja markkinoinnissa käyttämäsi elementit, logon ja sen keskeiset elementit tavaramerkeillä ja mallisuojilla sekä varannut tarvittavat verkko-osoitteet ja suojannut keksinnöt patenteilla? Aineettomilla oikeuksilla voit rakentaa itsellesi kilpailuetua kilpailijoihisi nähden. Kun suojaat brändisi, keksintösi sekä tuotteesi ja palvelusi, estät tai ainakin hankaloitat kilpailijoitasi. Aineettomia oikeuksia voi myös myydä ja vuokrata.

Jokaisessa yrityksessä on syytä arvioida, millaista aineetonta omaisuutta yrityksessä on ja sen jälkeen päättää, miten aineetonta omaisuutta hyödynnetään vai hyödynnetäänkö ollenkaan.

Jotta voit osoittaa aineettoman omaisuuden, on se dokumentoitava. Dokumentoinnin avulla pystyt osoittamaan, että olet luonut aineetonta omaisuutta ja että sinulla on omistusoikeus siihen. Aineettoman omaisuuden omistajana voit päättää sen käytöstä ja estää muita käyttämästä sitä kaupallisesti hyödyksi. Tulee tarkistaa, ettet käytä tai ole keksinyt jotakin, johon jollakulla muulla on jo aineettomia oikeuksia. Erilaisista IPR-tietokannoista voit varmistaa, ettet loukkaa muiden oikeuksia, ja tutkia, mitä kilpailijasi ovat suojanneet. Jos käytät kaupalliseen tarkoitukseen aineetonta omaisuutta, jota et itse omista, omaisuuden omistaja voi milloin tahansa kieltää sen käytön.

Coca-Cola -tavaramerkki on maailman tunnetuimpia immateriaalioikeuksia.

Tavaramerkki on tunnusmerkki, jonka avulla voit erottaa omat brändit, tuotteet ja palvelut muiden vastaavista. On tärkeää, että rekisteröit omat tavaramerkkisi ja saat yksinoikeuden merkkien käyttöön ja voit kieltää muita käyttämästä kyseisiä merkkejä ilman lupaa. Tavaramerkillä pystyt kehittämään yrityksellesi, tuotteillesi ja palveluillesi markkinoilla selkeästi erottuvan brändin. Brändin avulla kuluttajat ja asiakkaat tuntevat yrityksesi ja sen tuotteet ja palvelut.

Patentti- ja rekisterihallituksen kotisivuilta löydät helposti lisätietoa aineettomien oikeuksiesi suojaamisesta.

Karita Alén, asiantuntija yrityspalvelut, ProAgria Etelä-Suomi