Metsän keskeltä maailmalle

4 min read

Arktista yritysvoimaa

Arctic Warriors jalostaa Lapin perinnekasveista ja luonnon puhtaista antimista moderneja luontaistuotteita ja on matkalla maailmalle.

Ruusujuuri 1 2017 0

Muutamia vuosia sitten havahduimme siihen, että Suomen oli vallannut suunnaton superfood-buumi. Kauppojen hyllyt täyttyivät mitä kummallisemman nimisistä ulkomaalaisista superruoista ja ihmiset hehkuttivat niiden käytöstä ruokavaliossaan. Me suomalaiset olemme aina olleet sellaista kansaa, että kaikki muualta tullut ihastuttaa.

Meitä alkoi kuitenkin suunnattomasti harmittaa omien mahtavien raaka-aineidemme puolesta. Meillä kun sattuu olemaan Lappi pullollaan tutkitusti puhtaita ja tehokkaita raaka-aineita. Emme jääneet valittamaan ja odottamaan, että joku jossain tekisi asialle jotain vaan laitoimme hihat heilumaan. Syntyi Arctic Warriors.

Vaatimaton tavoitteemme on brändätä Lapin mahtavat yrtit maailmalle. Tavoite on kova ja mietimmekin, miten ihmeessä pienestä Narkauksen kylästä voi uskottavasti porhaltaa maailmalle. Internetin ihmeellisessä maailmassa sana kiirii, ja saimmekin pian yrityksen perustamisen jälkeen keväällä 2014 kyselyjä, joissa haluttiin vierailla tehtaassamme. Tehtaassa? ”Tehtaamme” kun sattuu olemaan Katjan sukutilan navetasta hänen äitinsä aikoinaan remontoima alle 100 neliön elintarvikehuoneisto. Kaikki tuotantovaiheemme ovat käsityötä ja koneet varsin alkeellisia. Meitä suoraan sanottuna hävetti.

Kuvittelimme, että voidaksemme olla uskottavia, meillä pitäisi olla miljoonien eurojen mahtavat tuotantolaitokset. Pian kuitenkin saimme huomata, että ihmiset olivat aivan lumoutuneita vieraillessaan tilallamme.

Aitoa tekemisen meininkiä

Syksyllä 2015 postasimme kuvia ja videonpätkää someen, kun olimme koko yrityksen voimin (toimitusjohtaja mukaan lukien) pesemässä väinönputken juuria, mikä on märkää, multaista ja fyysistä työtä. Käsityötä parhaimmillaan.

Saimme runsaasti kommentteja ihmisiltä, jotka haaveilivat olevansa kanssamme pesemässä juuria syysauringossa toimistossa istumisen sijaan. Siitä poiki ajatus järjestää viime syksylle juurenpesuviikonloppu, jonne sai hakea vapaaehtoiseksi juurenpesutalkoisiin. Kun julkaisimme haun, meitä jännitti. Mitä jos kukaan ei haluakaan tulla? Onhan työ kuitenkin aika raskasta. Toisin kuitenkin kävi ja saimme noin 40 hakemusta. Heistä viisi onnekasta pääsi juurenpesutalkoisiin. Sen verran iloisia ihmisiä viikonlopun jälkeen lähti takaisin Etelä-Suomeen, että päätimme tehdä tapahtumasta jokavuotisen. Ja kyselyjä ensivuoden urakkaan on jo tullut.

Olemme monta kertaa kuulleet ihmisten toteavan, että ”ai te oikeasti toimitte metsän keskellä!”, se jos mikä on luonnontuotealan yrittäjälle imagoetu. Tänä päivänä yritykset luovat tarinoillaan imagokuvaa itselleen ja monesti nämä mielikuvat ovat kuitenkin toista, kun yritys oikeasti on. Voi olla kaunista kuvaa Lapin maisemista, mutta itse yritys onkin pääkaupunkiseudulta.

Yritysidentiteetti uusiksi

Olimme selvästi olleet hieman hukassa oma yritysidentiteettimme kanssa. Kuvittelimme maailman haluavat isoja tehtaita, kun oikeasti se halusikin idyllistä sukutilaa keskellä Lapin metsää. Aito ”tekemisen meininki” vaikkakin käsipelillä hakkaa mennen tullen tänä päivänä isot ja kasvottomat tuotantolaitokset.

Tarina tuotteidemme taustalla pohjautui keksittyihin soturihahmoihin, samalla kun aito tarina tuotteiden taustalla oli jäänyt hieman hämärän peittoon.

Yrityksen ja erehdyksen kautta maailmaan on syntynyt paljon hyvää, ja me emme pelkää kokeilla uutta epäonnistumisen pelossa. Niinpä pyysimme avuksemme rovaniemeläisen mainostoimisto Puiston ja perkasimme yritysidentiteettimme pohjamutia myöten.

Keskeisiksi määreiksi nousivat mm. juurevuus, aitous, sisukkuus ja roilokkuus, mikä tarkoittaa omaperäisyyttä ja hulluttelua. Ymmärsimme, että arkinen soturius on aitoa tekemisen meininkiä ja asenne, ei jotain päälle liimattua.

Viime syksynä lanseeraamamme Kerkkä-kuusenkerkkäjauhe, jonka visuaalinen ilme poikkesi selvästi aiemmista tuotteista, on ollut menestys. Se sai mm. hiljattain kunniamaininnan Visit Finlandin hyvinvointimatkailuun liittyvässä tuotekehitys –kilpailussa.

Tavoitteena kasvu

Luonnontuotealaa pidetään yhtenä Suomen tulevaisuuden kasvualoista. Hyvä niin, mutta työsarkaa riittää. Alaa on vaivannut kunnianhimon, kasvuhaluttomuuden ja liiketoimintaosaamisenkin puute. Luonnontuotealaan liittyvä lainsäädäntö ja sen tulkinta asettavat myös omat rajoitteensa alan yritysten toiminnalle.

Lapissa on kuitenkin poikkeuksellisen hyvä yrittää, sillä yritysten on täällä helppo ja mutkaton saada tukea ja neuvontaa yrityksen kehittämiseen ja rahoitukseen. Myös alan hanketoiminta on aktiivista ja yritykset mukaanottavaa.

Metsän keskellä yrittämisessä on toki haasteensa. Yksi niistä liittyy logistiikkaan. Saamme laittaa kaksi päivää ”Lapin lisää” kaikkiin tavarakuljetuksiin, mitä meille päin Narkaukseen odotamme. Oma varastomme on Rovaniemellä, ettei meiltä asiakkaalle tarvitsisi laittaa tätä samaa lisää. Toimitamme tuotteita kerralla isomman erän tukkuun, joka jakelee ne eteenpäin. Pian olemme ulkoistamassa myös verkkokauppamme logistiikan, jolloin itsellemme vapautuu aikaa yrityksen kehittämiseen ja asiakkaat saavat tilauksensa entistä nopeammin.

Tuotannossakaan kaikkea ei kannata tehdä itse. Kemijärveläisellä yhteistyökumppanillamme on käytössään erinomaiset laitteet pullotukseen ja etiketöintiin. Näin voimme tarjota heille työtä ja saamme itse tehokkaasti isoja eriä uusia tuotteita.

Sopimusviljelijämme ja kerääjämme takaavat sen, että Lapin voimayrtit pääsevät kaikkien huulille ja tehosekoittimiin.

Digitalisoituneessa maailmassa markkinana on koko maailma. Osaavalla internetmarkkinoinnilla ja läsnäololla sosiaalisen median kanavissa on mahdollista ponnistaa maailmalle vaikka Narkauksesta.

Syrjäinen sijainti voi olla myös vahvuus. Tästä on lukuisia esimerkkejä matkailualalta, joka on tänä talvena lähtenyt Lapissa todelliseen kansainväliseen nousukiitoon. Luonnontuotealalla on mahdollisuudet samaan, mutta se vaatii pitkäjänteistä tekemistä, riskinottokykyä, yhteistyötä, verkostoitumista, erottuvaa markkinointia, liiketoimintaosaamista ja ennen kaikkea uskallusta.

Meilläkin on villejä visioita, joita emme tohdi vielä edes sanoa ääneen. Narkauksesta kajahtaa, kun sen aika tulee!

Tuija Kauppinen ja Katja Misikangas

Arctic Warriors Oy

www.arcticwarriors.fi

Blogin kirjoittajat ovat Arctic Warriorsin myynti- ja markkinointipäällikkö Tuija Kauppinen (kuvassa vasemmalla) ja tuotepäällikkö Katja Misinkangas (kuvassa keskellä). Yrityksen toimitusjohtaja on Ilkka Kauppinen (kuvassa oikealla) Arctic Warriors on keväällä 2014 perustettu Rovaniemeläinen yritys, joka valmistaa moderneja luontaistuotteita Lapin perinteisistä kasveista. Yrityksen tuotteet ovat kotimainen vastine tuontituotteiden hallitsemille superfood - markkinoille.