Keskusten Liitto

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Vahvistamme strategiamme mukaisesti viljelijöiden ja yrittäjien liiketoimintaa sekä koko toimialaa.
Toimialan ja sen yritysten kannattavuuden parantaminen kaikilla toimilla sekä talouden ja johtamisen tukeminen ovat keskeinen osa yhteiskunnallista vaikuttavuuttamme. Keskeistä tekemisessämme on tarjota johtamisen, talouden ja tuotannon palveluja, joilla saavutetaan lisäarvoa. 
 
Toimintatapamme on kumppanuus. Vahvuutemme on monialainen asiantuntijoidemme osaaminen koko Suomessa. Riippumaton tekemisemme on luotettavuutta. Oman tilan tiedot ja mittarit saamme analysointiin tietovarastoistamme. Asiakkaamme saavuttavat osaamisellamme mitatusti parempaa tulosta kuin viljelijät, jotka eivät käytä palvelujamme.
 

Ilmastoratkaisuihin taloutta painottaen

Ilmastonmuutos on yksi keskeinen globaali asia, johon haluamme vaikuttaa. Painotamme ilmastoratkaisuissa erityisesti niiden taloudellista hyötyä. Vaikutusmekanismimme ovat laajat mm. hiiliviljely ja maan kasvukunto, ympäristöasiat, vesistöjen suojelu, luonnon monimuotoisuus, kiertotalous, energiatehokkuus sekä viljelyvalinnat ja kotieläintuotanto. 
 
Vastuullisuus on keskeinen näkökulma näissä kaikissa tekemisissä ja voimme sanoa, että olemme valjastaneet koko osaamisemme ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja ympäristöasioiden osaamiseksi maatiloilla ja maaseutuyrityksissä. Reaktorin ja BSAG:n toteuttamassa e-oppimisalustassa olimme merkittävästi mukana asiantuntijoina luomassa sisältöä.
 

Yhteistyö tuottaa tulosta

Globaalisti vaikutamme yhteistyössä Food and Forest Development Finland, FFD:n kanssa kehitysmaiden maa- ja metsätalouden elinvoimaa. Valmistelussa on parhaillaan syksyllä 2021 toteutuva YK:n Food Systems Summitin maakohtainen dialogi Suomen onnistumisista.
 
Tuemme toiminnallamme myös maa- ja metsätaloussektorin innovatiivisuutta. Uudet toimintatavat ja liiketoiminnat tulevat muuttamaan maataloutta, josta meillä on selkeä näkemys. Innovatiivisuutta ja uusia toimintatapoja alalla olemme tukeneet Vaasan Oy:n ja K-ryhmän kanssa käynnistämällä Tuottajalle kiitos -stipendeillä. Olemme jakaneet stipendin kaksi kertaa ja saaneet molemmilla kerroilla erittäin hyviä uusia ideoita viljelyn kehittämiseen.
 
S-ryhmän kanssa toteutetuilla Tulevaisuusvalmennusten poluilla strategia ja johtaminen, ilmasto sekä megatrendit on saavutettu merkittäviä tuloksia. Osallistuneet viljelijät ovat saaneet oman tilansa ja yrityksensä kehittämiseen lisäarvoa ja näkymää tulevaisuuteen.
 
Osuuspankin kanssa toteutetut talousvalmennukset ovat saaneet hyvän palautteen asiakkailta, jotka ovat saaneet varmuutta talouden hallintaan.
 

Korona muutti toimintamme digitaaliseksi

Korona toi mukanaan nopeasti digitaalisuuden, johon pystyimme siirtymään nopeasti ja tehokkaasti. Maaliskuusta lähtien aloimme aktiivisesti viestimään asiakkaillemme, miten toimimme korona-aikana ja miten heidän pitää ottaa huomioon omassa yritystoiminnassaan. Siirryimme nettipalavereihin myös asiakkaiden kanssa. 
 
Asiakastutkimuksessamme saimme asiakkailtamme hyvä arvosanan. Olimme osanneet olla ennakoiden liikkeellä, viestiä heille tärkeistä asioista ja ennen kaikkea saada heille turvallisuuden tunteen.
 

Töitä Suomesta ja laaja yhteistyö työvoiman saamiseksi tiloilla

Korona-aika vei monelta suomalaiselta puutarha- ja maatilalta työvoiman saantimahdollisuudet ulkomailta. Tähän tarpeeseen perustettiin Töitä Suomesta Oy Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton, Suomen Kylät ry:n ja ProAgrian kesken. Tavoitteena on helpottaa tiloja ja yrityksiä työvoiman rekrytoimisessa sekä koti- että ulkomailta. Toiminta käynnistyi vilkkaasti ja tuloksia saatiin heti ensimmäisenä vuonna aikaiseksi.
 
Suomalaisen työvoiman saaminen maatiloille oli yksi kärkemme korona-aikana, missä teimme yhteistyötä Elinkeinoelämän keskusliiton, Henkilöstöpalveluyritysten liiton, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton, Oikotie Vastuullinen kesäduuni -kampanjan, Puutarhaliiton, Rekrytointikouluttaja Juho Toivolan, Suomen Kylät ry:n ja 4H:n kanssa. Saimme hyvin näkyvyyttä erityisesti puutarhatilojen työpaikkojen täyttämiseksi. Monet nuoret ja työtä vailla olevat hakeutuivat maatiloille töihin, koska ulkomaalaista työvoimaa ei ollut saatavilla aikaisempien vuosien tapaan.
 

Näyttelyt ja tapahtumat keskitettiin

ProAgria keskukset ja Keskusten Liitto sekä ruotsinkielisen neuvonnan vastaavat organisaatiot keskittivät kaikki näyttelynsä yhteen yhtiöön ProAgria Tapahtumat Oy:hyn. Yhtiön avulla varmistetaan, että jatkossakin Suomessa on hyviä ja laadukkaita ammattinäyttelyitä. Näyttelyiden kehitystä suunnitellaan tiiviissä yhteistyössä näytteilleasettajien ja -kävijöiden kanssa, joiden tarpeet ja toiveet ohjaavat tekemistä. Näyttelykävijöiden tarpeita luodataan tiiviisti ProAgrian asiakkaiden, yrittäjäjäsenien ja jäsenien kanssa, jotta saadaan erittäin kattava näkymä viljelijän arkeen ja tarpeisiin. 
 
Lisäksi teimme merkittävän yhteistyösopimuksen Suomen Messut Osuuskunnan kanssa. Yhteistyöllä panostetaan yhdessä syksyn konenäyttelyihin KoneAgriaan ja Helsingin Maatalouskonemessuihin, joissa mukana kattavasti koko sektori näytteilleasettajineen maatalouskoneet, -teknologia, menetelmät, tarvikkeet, tieto ja osaaminen.
 
Yhtiön näyttelyitä ovat KoneAgria, Farmari, Peltopäivä ja Pohjanmaan peltopäivä. Lisäksi yhtiö järjestää paikallisesti Jyväskylässä keväällä järjestettävät Metsämme- ja Retkelle-messut ja Wemmi-kevätmarkkinat sekä syksyllä järjestettävä Wemmi – Ween maan wiljaa -markkinat.
 

Näymme ja kuulumme monessa kanavassa

Olemme strategiamme mukaan panostaneet näkymiseen ja kuulumiseen monessa kanavassa, monilla aiheilla. Korona-aikana viestimme aktiivisesti maa- ja puutarhatilojen tilanteesta laajojen yhteistyöverkostojemme kanssa. 
 
Keväällä aloimme panostaa peruna-asioiden näkyvyyteen, mikä oli voimakkaasti esillä maan johtavissa medioissa. Samaan aikaan syntyi #peruna365-yhteistyöryhmä, joka teki menestyksellistä työtä perunan arvon nostamisessa ja sai perunan kulutuksen lisääntymään 10 %. Yhteistyöryhmässä on mukana 25 organisaatiota koko ketjusta.
 
Laajat some- ja nettikanavamme ovat jatkaneet kasvuaan ja tarjoavat hyvän kattauksen asioistamme sovellettuna kuhunkin kanavaan sopivaksi. Merkittävään näkyvyyteen nousivat Facebookissa ja Instagramissa kasvukausilivet, jotka toivat suosittuun kasvutilannekatsaukseemme livelähetyksiä eri puolilta Suomea.