Etelä-Pohjanmaa

Kasvukaudesta 2020

Vuosi 2020 on todella erikoinen niin kasvukaudeltaan kuin ikävän korona-epidemian takia.

Korona ei onneksi ole vaikuttanut merkittävästi tilojemme toimintaan, mutta varovaisuus on lisääntynyt. Kevät oli kuiva ja kylmä. Kesän aikana sateet tulivat ja heinäkuussa sadetta saatiin kasvukauden aikana sopivasti. Sateiden ajoitus ei olisi voinut mennä enemmän pieleen kuin vuonna 2020. Alkukevään kuivuuden vuoksi vain osa viljasadosta oli ehtinyt itää ennen kesäkuussa alkaneita sateita. Sateiden vaikutuksesta itämättömät siemenet itivät ja tuottivat ”toisen sadon” jo itäneiden viljojen kaveriksi. Ongelmana oli, että tämä toinen sato ei ehtinyt tuleentua kunnolla ja sato olikin laadultaan vaihtelevaa ja kuivauskustannukset nousivat korkeiksi. Kasvukauden lämpösumma oli hieman yli keskiarvon.

Viljaa tuotettiin alueellamme alle keskimääräisen johtuen kesän säästä ja jälkiversonnasta. Peruna ja nurmi olivat voittajia. Perunaa saatiin paremmin kuin moneen vuoteen joten perunan viljelijöillä satokausi oli hyvä. Nurmen tuotannossa satotasot vaihtelivat satokauden aikana. Vuosi 2020 oli herneen viljelyn ennätysvuosi. Vuoden 2020 aikana hernettä viljeltiin alueemme tiloilla enemmän kuin koskaan ennen. Satotaso jäi kuitenkin haastavan kasvukauden vuoksi heikommaksi kuin edellisinä vuosina, mutta kotimaisen valkuaisen tuotantoon on haluja ja kysyntä on vahvaa, joten uskomme, että herneen viljelyn suosio tulee kasvamaan tulevien vuosien aikana.

Viljelytoimenpiteistä olemme jakaneet paljon tietoa ja kokemuksia alueemme viljelijöille joten kynnys uuden kasvin viljelyyn madaltuu. Ensimmäinen sato jäi kuivuudesta johtuen vaatimattomaksi, mutta toinen ja kolmas olivat hyviä niin määrältään kuin laadultaan. Sianlihaa tuottavilla tiloilla positiivista virettä jatkoi Kiinan vienti, mutta synkät pilvet ovat lähellä. Afrikkalainen sikarutto on aivan lähellä rajaa ja sen pitämiseksi rajan takana tehdään paljon toimenpiteitä. Saksaan ASF iski voimakkaasti ja tämän vuoksi sianlihan vienti on jäissä. Tämä tarkoitti kylmää kyytiä sianlihan hinnalle, joka on Saksassa todella alhainen. Suomeen iskiessään tämä aiheuttaisi vakavat ongelmat tilojen muutenkin haastavaan taloustilanteeseen. Broilerinlihan kulutus on jatkanut kasvuaan. Atria julkisti vuoden 2020 lopussa tiedotteen uuden broilerteurastamon rakentamisesta, mikä osaltaan kertoo siipikarjanlihan kysynnän vahvasta kasvusta. Tiloilla tämä tulee näkymään positiivisesti niin laajentamisina ja tuotannon tehokkuuden nostona.