Johtajan katsaus

Muutos haastaa meitä. Kehitymme ja onnistumme yhdessä.

Vuotta 2020 leimasi voimistuva keskustelu ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista ruoan tuotantoon. Keväällä kuitenkin COVID-19-virus vei kaiken huomion. Koronaa vastaan taisteltiin kaikilla rintamilla Suomessakin ja poikkeuslait otettiin käyttöön.

Alkutuotantosektorin kausityövoimakysymys nousi pintaan. Ukrainalaisia saatiin lopulta maahan erityislennoilla ja työt tehtyä melko hyvin. Yleinen kustannustaso aiheutti tiloille kannattavuus- ja maksuvalmiusongelmia.

Koronakriisin vuoksi asiakastapaamiset muuttuivat maaliskuussa etäyhteyksin hoidettaviksi. Asiakkaamme harkitsivat asiantuntijapalveluiden käyttöä kustannusten ja hyödyn näkökulmasta. Samaan aikaan kustannukset tippuivat, kun koronan vuoksi ei matkustettu, vaan suosittiin etäneuvontaa.

Maidontuotannon asiakkaamme haastoivat asiantuntijoitamme; osa pienensi palvelujen määrää ja säästi. Kasvinviljelyn osalta erityisesti perunaneuvonta kasvoi, ja jatkoimme neuvotteluita eri toimijoiden suuntaan. Sukupolvenvaihdoksia tehtiin ELYn tilastojen mukaan aiempaa vähemmän. Alueemme oli edelleen kärkimaakuntia maidon-, naudanlihan- ja luomutuotannossa. Myös perunaviljelyalat kasvoivat.

Hanketoiminta eteni erittäin hyvässä yhteistyössä ja hengessä sekä ELY-keskuksen että Pohjois-Pohjanmaan liiton kanssa. Tässä sidosryhmäympäristössä oli hyvä kehittää ja edistää neuvonnan vaikuttavuutta ja tuottavuutta alueellamme.

Vuoden mittaan valmistelimme HORIZON 2020-ohjelmasta kansainvälistä Coopid-hanketta, joka on kymmenen maan yhteinen biotalouden verkostoitumishanke. Rahoituspäätöksen saimme ennen joulua. Mukana on viisi alueemme yritystä ja julkistahoa.

ProAgria Oulun osaomistama 4dBarn Oy löysi uusia markkinoita Japanista. Yhtiön tavoitteena on muun muassa lisätä navetoiden tuottavuutta ja nostaa navettasuunnittelun laatu uudelle tasolle.

Sidosryhmätyö alkoi tuttuun tapaan heti vuoden alussa pohjoissuomalaisittain merkittävässä Nurmiseminaarissa Kalajoella. Pääteemana olivat maatalouden hiilensidontaan liittyvät kysymykset.

Myös sidosryhmien kanssa siirryimme teams-palavereihin keväästä eteenpäin.

Meijerikentän kanssa tavoitteemme on rakentaa entistä vahvempaa ja kilpailukykyisempää suomalaista maidontuotantoa alueellamme. Keskeisiä asioita ovat onnistuneet navettainvestoinnit, maidon tuotantokustannusten alentaminen, kotoisten rehujen käyttö, eläinten hyvinvointi ja maitotilojen johtaminen.

ProAgria Oulun ja MTK-Pohjois-Suomen välinen yhteistyö jatkui niin hallintojen kuin käytännön tekemistenkin osalta.

Oulun Maa- ja kotitalousnaisten toiminta oli monialaista. Hanketoiminta oli keskeisessä roolissa. Oulun Kalatalouskeskus tehosti toimintaansa edelleen ja teki yhteistyötä muun muassa VYYHTI-verkoston vesistökunnostusasioissa.

Talouden osalta vuosi oli ylijäämäinen noin 210 000 euroa. Kokonaisliikevaihtomme oli noin 4,7 miljoonaa euroa, josta hanketoiminnan osuus oli lähes 765 000 euroa. Saimme myös julkista rahaa maaseutuneuvonnan, maa- ja kotitalousnaisten ja kalatalouden avaintulosalueille. Sen avulla toteutimme yleishyödyllisyyden ja tasapuolisuuden tavoitettamme. Asiakasmäärämme nousivat ja toiminta oli vaikuttavaa, tuottavaa ja taloudellista. Tähän tarvittiin ponnisteluja, mikä vaikutti tulokseen jonkin verran. Talouden toteutumista seurattiin perusteellisesti henkilöittäin ja sektoreittain. YT-neuvottelut saatettiin loppuun tammikuussa.