Suomalaisten pientuottajien herkut pääsemässä Ranskan markkinoille

02.02.2016
Viidentoista suomalaisen elintarvikeyrityksen edustajat ryhmäkuvassa ennen kutsuvierastilaisuutta Pariisin Le Pavillon Dauphinessa. Kuva: Riitta Hyttinen

Suomessa on paljon pieniä yrityksiä, jotka valmistavat huippulaatuisia elintarvikkeita. Massatuotannosta poikkeavien ns. niche-tuotteiden markkinat ovat kotimaassa kuitenkin kovin pienet ja kasvua on usein haettava viennistä.

Kulinarismin kotimaana tunnetun Ranskan elintarvikemarkkinat ovat moninkertaiset Suomeen verrattuna. Jos näille vaikeille markkinoille pääsee, aukeavat ovet myös muualle maailman huippukeittiöihin.

”Ranskassa olisi enemmänkin kysyntää suomalaistuotteista, sillä maailman huippukeittiömestarit etsivät koko ajan uusia, laadukkaita raaka-aineita, joilla he voivat erottua massasta. Mutta tuote yksinään ei riitä: mm. palvelu on tärkeä osa huippulaatuisten tuotteiden vientiä ja vasta sitten, kun suomalaiset ymmärtävät tämän on vienti Ranskaan mahdollista.” toteaa Jarna Coadic, Action Finland! Pariisista.

Esittelytilaisuus 2.2.

ProAgria Etelä-Suomi ry ja Ranskassa toimiva, Ranskan markkinat tunteva Action Finland! järjestivät 15 suomalaiselle elintarvikealan yritykselle Suomi-tuotteiden viikon Pariisissa 1. - 4.2. Ohjelmassa on suomalaisten tuotteiden esittelyä ranskalaisille ammattilaisille Pariisin sydämessä.

Suomalaisiin tuotteisiin on kutsuttu tutustumaan Michelin-ravintoloiden keittiömestareita, ostajia, gastronomian julkkiksia, tukkujen ja catering-yritysten johtajia, maailman suurimman tuoretukkutorin toimijoita, herkku- ja gourmet-kauppojen edustajia, TV:n ja lehdistön ihmisiä sekä tunnettuja bloggareita. Tiistaipäivä huipentuu yksityiseen, korkeatasoiseen kutsuvierastilaisuuteen, johon on kutsuttu Pariisista gastronomian huippuja.

Tilaisuus on osa ProAgria Etelä-Suomi ry:n Ranskan vientiohjelmaa, jota rahoittavat Työ- ja elinkeinoministeriö sekä Maa- ja metsätalousministeriö. Suomalaisten huipputuotteiden vienti Ranskaan on käynnistynyt syksyllä 2015.

Vientiohjelma

ProAgria Etelä-Suomi ry ja Action Finland! käynnistivät keväällä 2015 suomalais-ranskalaisen yhteistyön, joka tarjoaa suomalaisille elintarvikealan pk-yrityksille konkreettisen mahdollisuuden päästä Ranskan luksustuotteiden markkinoille. Suomalaiset tuotteet ja yritykset on testattu ja valittu tarkoin mukaan, ranskalaisella asiantuntemuksella.

”Olemme valikoineet ja ottaneet mukaan vain tuotteita, joilla on todellisia mahdollisuuksia menestyä näillä vaikeilla markkinoilla. Tehtävä on haastava, koska vaatimustaso Ranskassa sekä tuotteiden että palvelun suhteen on erittäin korkea”, tähdentää Tuula Repo ProAgriasta.

Vientitoiminnan aikana on luotu prosessi, jossa selvitetään potentiaalisten ostajien mieltymykset, kohdennetaan oikeat tuotteet kullekin ostajalle, testataan tuotteet, käynnistetään vienti ja tehdään tuotteita tunnetuksi Ranskassa. Kaikkien toiminnassa mukana olevien yritysten tuotteita on testattu Pariisissa alan huippujen keskuudessa. Pää Ranskan vaativille markkinoille on viimein saatu auki, tuotteiden tilaukset ja toimitukset ovat käynnistyneet syksyllä 2015.

Mukana olevat yritykset

Alabi Oy
Arvo Kokkonen Oy
F.P. Kotaja
Haganol Oy
Hki Distilling Company
Hukka Design Oy
Husulan Puutarha Ky
Jorma Martinmäki Oy
Joy of North
Lapin Marja
Malmgårdin Kartano
Petäjälammen Herkku
Sienestä Oy
Vavesaaren Tila Oy
Åbyn Leipomo Oy
 

Katso Helena Petäistön tekemä juttu suomalaisten luksuselintarvikkeiden etenemisestä Ranskan markkinoille.

Jaa

Ajankohtaista

Asiantuntijat

Hae asiantuntijaa

Kaikki asiantuntijat

  • Sähköinen kasvinsuojelututkinto nyt verkossa - också på svenska
    Hyväksytyn suorituksen jälkeen todistus heti sähköpostiisi | Efter prestationen intyg direkt till e-posten
  • Tilaa palvelu
    Hyödynnä osaamisemme johtajuuteen, tuotantoon ja yritystoiminnan kehittämiseen liittyvissä ratkaisuissa.