Muutos motivoi johtamista, kun asiakas hyötyy toiminnasta

3 min lukuaika

Kasvun keskellä

Kun hallituksen puheenjohtaja kysyi minulta valmiutta lähteä asteittain johtamaan kolmea ProAgriaa, minua hengästytti.

Katri kostamo 1

Kun hallituksen puheenjohtaja kysyi minulta reilu kaksi vuotta sitten valmiutta lähteä asteittain johtamaan kolmea ProAgriaa, henkisenä tavoitteena näiden keskusten yhdistyminen, niin rehellisesti sanottuna minua hengästytti. Kotona odotti vielä pääosin äidinmaidolla elävä 10 kk ikäinen ponteva pojanalku, jolle kylmäketju kuljetti maidon töistä kotiin, ja äidin kainalossa illat mielellään viettävä tokaluokkalainen. Kuitenkin kysymykseen oli tälläkin taustalla helppo vastata kyllä monesta syystä. Puolison mielipide oli heti selvä; totta kai voit ryhtyä. Ja asiaa pohtiessa löytyi lukemattomia hyötyjä. Ja poikkeuksellisesti tämä oli todellakin asia, jota pohdin, enkä mennyt itselleni niin tyypillisellä nopealla intuitiolla.

Minua motivoi arvot toiminnan ja muutosten takana ja tavoitteena sekä alulle panevana voimana ollut asiakkaiden entistä parempi palveleminen osaamista kehittämällä, tuntui itselle maitotilan tyttärenä tärkeältä. Heti oli nähtävissä asiakashyöty, jota voisimme saada osaamisen kehittymisellä ja toimenkuvien kaventamisella ja asiantuntijoiden paremmalla liikkuvuudella. Koko laajan alueen kattavat palvelut vaatisivat hyvää resursointia joka puolella ja se oli suunnittelun perusta.

Lisäksi kustannustehokkuuden noston mahdollisuus asiakastyöhön käytetyn työn osuutta nostamalla tuntui logiikaltaan pettämättömältä ja suuremmassa porukassa mahdolliselta. Ja mikä parasta, nyt alle kaksi vuotta varsinaiseen toimeen tarttumisen jälkeen, hallinnollisen työn ja asiakastyötä tukevien sisäisten palveluiden työnmäärää on onnistuttu laskemaan kaikissa vielä itsenäisissä keskuksissa merkittävästi yhtenäisen toiminnan, yhteisen päätöksenteon ja yhteisten resurssien toteuduttua. Se innostaa jatkamaan ja painamaan kaasua lisää kehittämiseen, niin osaamisen kehittämisessä, kuin älykkäästi tehdyn kustannustehokkuudenkin osalta.

Minua motivoi liikkeelle lähdössä myös edessä olevat lukemattomat muutokset. Muutokset, joita saisin johtaa, ja joissa saisin toimia keskiössä yhdessä hallinnon ja henkilöstön kanssa uusia toimintatapoja kehittäen. Se motivoi minua vahvasti tehtävään ryhtyessäni!

Positiivisena pääedellä uusiin asioihin hyppäävänä ihmisenä ei tullut pohdittua negatiivisia puolia omaa ajankäyttöä lukuun ottamatta. Eikä se kaduta. Tunteja on vierähtänyt töiden parissa normaalia enemmän, mutta uskon niiden olleen tuloksellisia ja tulosten näkyvän osin jo nyt, mutta vielä enemmän lähivuosina aina asiakkaille asti.

Uskoa on luonut tietenkin oma tai paremminkin omat johtoryhmät eri maakunnissa viime vuoden loppuun asti. Nyt operatiivisen johdon jo organisoituessa yhtenäiseksi, yksi johtoryhmä tuo tähän muutoksen vaiheeseen sopivaa tehokkuutta ja dynaamisuutta laajemman tiedotuksellisen johtoryhmätyöskentelyvaiheen jälkeen.

Uskoa on myös luonut meidän osaavat asiantuntijamme, jotka ovat muutokseen vahvasti sitoutuneet. Henkilöstö on se voimavara, jonka varassa elämme ja hengitämme ProAgriassa. Tämän porukan; henkilöstön ja hallinnon hyvä henki yhdistymisen muutoksissa ja yhteinen tavoite; asiakkaiden entistä parempi palveleminen, on luonut vahvan yhteisen sitoutumisen muutosprosessiin hallinnossa ja henkilöstössä, josta voi aina ammentaa voimaa.

Ensi vuonna hallinnollisesti yhdistyvän 130 henkilön ProAgria Itä-Suomen johtajana kokemus on tuonut uutta varmuutta olla oma itseni eri tilanteissa. Lisäksi olen saanut ainutlaatuista muutosjohtamisen kokemusta sekä lukemattomia hyviä hetkiä työpaikalla. En myöskään koe joutuneeni yksityiselämässäni luopumaan juuri muusta kuin pyykinpesusta ja arkiruuanlaitosta, kiitos siitä miehelleni. Edelleen sohvapötköttelen tyttäreni kanssa ja nyt jo kolmevuotias ”iso” poikani sanoo minulle usein hellällä äänellä: "Oletko sinä minun ihana äitini?" Ja minä vastaan: "Kyllä minä olen. Oletko sinä minun ihana Juhoni?" Taitaa asiakastyytyväisyys olla kotonakin muutoksista huolimatta kohtuullisella tasolla.

Kirjoittaja

Katri Kostamo
Toimitusjohtaja
ProAgria Kainuu, ProAgria Pohjois-Karjala ja ProAgria Pohjois-Savo